Blogs Wil'm

Blog 46: verbaasd

Willem

september 22nd, 2019

No comments

Waar een blij filmpje toch al niet toe kan leiden. Onze trailer voor ons eerste lustrum werd een hit op sociale media met meer dan 25.000 views, dat is bijzonder. Het werd massaal gedeeld en bekeken en de ratings vlogen de lucht in. Gekscherend zei Anniek toen de 15.000 views in een dag gehaald was dadelijk belt “Hart van Nederland” nog, nou ze zat er nog niet eens zo gek naast, want amper één, twee uur daarna gaat namelijk de telefoon…

“Goedemiddag, u spreekt met RTL4” hoorde we verschrikt toen we de telefoon opnamen, wattan?
Na dat filmpje spitte men bij de grootste commerciële zender eens door ons Facebook en website heen en kwam tot de conclusie om ons eens op te bellen.
Of het niet leuk zou zijn om op de landelijke televisie te komen… wij dat dorpswinkeltje, uhm… ja? Wij? Oef…. Uhm… ja, waarom niet, spannend!
Je bent toch een beetje overdondert (heel erg hoor, ik wist echt niet wat te zeggen), maar zo gezegd zo gedaan, en na akkoord volgde een paar dagen later een soort sollicitatiegesprek van ruim een half uur.
Daarin werd vooral gevraagd waarom wij anders zijn en waarom wij de dingen zo verschillend benaderen, want dat zochten ze.
Ondertussen had even bij Boozy, de door de wol geverfde vertegenwoordiger van de grootste platengroothanden nog wat informatie ingewonnen wat ik moest zeggen en die drukte me op mijn hart, gewoon jezelf zijn, met dezelfde antwoorden als je altijd geeft, dat hielp.
Een paar dagen later kreeg ik akkoord voor de opnames en de uitzending en werd er een script opgestuurd na aanleiding van ons gesprek en een waslijst aan richtlijnen en tips, oeps, dit is me toch spannend, lastig om in perspectief te zetten.
Donderdag 26 september komen ze de hele middag voor opnames in de winkel (we zijn gewoon open hoor), dus dat wordt nog flink timmeren, zagen, schroeven en opruimen om het er picobello uit te laten zien.
En tussendoor ben je wel aan het malen hoor, wat moet je zeggen, hoe reageer je voor een camera, heeft dat invloed op jouw presentatie van jezelf en je winkeltje of schud je dat allemaal makkelijk van je af en doe je zoals je altijd doet?
Op Youtube zoek ik naar filmpjes van kleine winkeltjes die op deze manier zichzelf presenteren en dat gaat er heel formeel aan toe, dus daar moeten we nog wat op verzinnen, want bij ons gaat toch alles anders, formeel past me voor geen meter.
De benadering van mensen, de gesprekken, de keren dat Anniek lekker appeltaart maakt, gewoon omdat het zo gezellig is, het persoonlijke dat we opzoeken, de ongemakkelijke Facebook filmpjes met nieuw binnen die massaal bekeken worden, geen internetverkoop; nee, we doen het op onze manier, maar hoe breng je dat over.
Waarschijnlijk maak ik me weer veel te druk om niks, maar dat zijn hele positieve stressdingetjes, een mentale uitdaging dus daar kan mijn geest heerlijk helemaal op los.
Wat het gaat brengen? Geen idee, de uitzendingen zijn 10 en 16 november op RTL4, het gaat maar over 90 seconden, daarna sta je ook nog 2 jaar op RTL XL gemist en Videoland, als eerste platenzaak waar zo’n reportage over gemaakt wordt.
Wat gebeuren er toch mooie dingen in ons winkeltje, never a dull moment, en dat mag dan heel Nederland nu gaan zien?
De platenbazen, en dat zijn er nog zo’n dikke honderd in Nederland vertegenwoordigen, en “ons” goed neer zetten.
Wij diegene met misschien wel het meest romantische beroep, we verkopen herinneringen, emoties en melancholie, drie dingen die zo dicht bij de mens staan dat we vaak de prachtigste verhalen horen, soms verdrietig, soms euforisch.
Ik denk dat we ’s morgens voor de opname toch maar even een kaarsje gaan branden dat alles goed verloopt… en hoe het verliep, dat laat ik natuurlijk meteen weten…

Tot dan

Comments are closed.